Ιστορία και ρόλος ιπποδρομιακού Τύπου

Το παρακάτω κείμενο αναφέρεται στην ιστορία τού ιπποδρομιακού τύπου και τον μεγάλο ρόλο πού ''έπαιξαν'' στην ανάπτυξη των Ελληνικών ιπποδρομιών.Σκοπός τού κειμένου είναι να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι.<<Το 1925 μετά την έναρξη λειτουργίας του Φαληρικού Ιπποδρόμου κυκλοφόρησαν δύο Ιπποδρομιακές

 

Ιπποδρομιακός Τύπος και Σχόλια του ημερήσιου Τύπου για τα εγκαίνια

 Ιπποδρομιακός Τύπος – Εφημερίδες

 Το 1925 μετά την έναρξη λειτουργίας του Φαληρικού Ιπποδρόμου κυκλοφόρησαν δύο Ιπποδρομιακές εφημερίδες.  Η "Ιπποδρομιακή" με εκδότη

τον εξ Αιγύπτου ειδικό γύρω από τα ιπποδρομιακά θέματα  Δημ. Κάσιο και τα "Ιπποδρομιακά Νέα", με εκδότη τον διαπρεπή δημοσιογράφο, μέλος

της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων εφημερίδων Αθηνών και εκ των στελεχών του συγκροτήματος Λαμπράκη Φωκίωνα Κουντουριώτη.

 

 Επίσης το 1928 κυκλοφόρησε σε μεγάλο σχήμα (58Χ86) η εφημερίδα «Τζοκεϋ», η οποία πολύ γρήγορα κατέκτησε την αγάπη του Φίλιππου κόσμου

και την πρώτη θέση στην κυκλοφορία των ιπποδρομιακών εντύπων. Η μεγάλη επιτυχία της εφημερίδας είχε ως αποτέλεσμα να κλείσουν μετά από

δύο χρόνια  περίπου οι δύο άλλες ιπποδρομιακές εφημερίδες. Εκδότης και διευθυντής του «ΤΖΟΚΕΥ» ήταν ο δημοσιογράφος κ. Γιάννης

Παπακωνσταντίνου που έμεινε στις ιπποδρομιακές επάλξεις ως δημοσιογράφος μέχρι το 1979.

 

Προγνωστικά και Πρόγραμμα

 

Το 1929 εκδόθηκε το ιπποδρομιακό περιοδικό "Προγνωστικά και Πρόγραμμα" από τον  Δημήτρη Πετρόπουλο, που διετέλεσε αργότερα και Ελλανοδίκης στο Δέλτα.

 Το επαγγελματικό αυτό Ιπποδρομιακό περιοδικό είναι συνεπώς το αρχαιότερο στην χώρα μας.

  Από τον Ιούνιο του 1978 και εκδιδόταν υπό την διεύθυνση του  δημοσιογράφου και ιπποδρομιακού Συντάκτη κ. Νίκου Τσαούση.

 Το 1932 εκδόθηκαν οι εφημερίδες η "Φωνή των Φιλίππων",  από τον Γ. Θωμαίδη, τα "Ιπποδρομιακά Χρονικά", από τον δημοσιογράφο

Κουτήφαρη, ο "Ιπποδρομιακός Τύπος", από τον Γιάννη Παπακωνσταντίνου και ο "Φρουρός των Φιλίππων" με ιδιοκτήτη  τον Κ. Κόγκο.

 Στη συνέχεια, το 1935, κυκλοφόρησε, το "Φαβορί", μια εφημερίδα που κράτησε μέχρι το 1966, όταν ο εκδότης Σωτήρης Γλυκοφρύδης αρρώστησε

και μετά από λίγο καιρό πέθανε.

 

 Μεταπολεμικά, το 1951 κυκλοφόρησε (πριν ξαναρχίσουν οι Ιπποδρομίες) ο «Τζοκεϋ», που πληροφορούσε τους Φιλίππους για την επερχόμενη....

ΑΝΑΣΤΑΣΗ και μόλις άρχισαν οι ιπποδρομίες κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα το «Φαβορί» και μια πολυσέλιδη εφημερίδα, ο "Στίβος" του Φωκίωνα

Κουντουριώτη. Οι αδελφοί του Γεώργιος και Δημήτριος Κουντουριώτης ήταν τότε προπονητές και έμειναν στο επαγγελματικό αυτό πόστο μέχρι

του θανάτου τους. Ο "Στίβος" έκλεισε πολύ γρήγορα, όπως και ο "Φίλιππος" που εξέδιδε  ο συνεργάτης του τότε Πρακτορείου Εφημερίδων

Ηρακλής Παντούλιας.

 

Κατόπιν το 1968 κυκλοφόρησε η εφημερίδα "Τζάκ Ποτ", με εκδότες τους δημοσιογράφους Ε. Ρηγόπουλο και Γ. Χατζηγιάννη. Τέλος το 1982 εκδόθηκε

η "Φωνή των Ιπποδρομιών" με εκδότη τον Κ. Τσολακάκη.

 

Μεγάλος ήταν ο αριθμός των ιπποδρομιακών περιοδικών που κυρίως (μέχρι πριν από αρκετά χρόνια), περιορίζονταν στο να κατατοπίζουν το

Φίλιππο κοινό για τα γκάλοπ των ίππων και να υποδεικνύουν μόνο τους πιθανούς νικητές των ιπποδρομιών. Στη συνέχεια τα περιοδικά

εμπλούτισαν την ύλη τους και άρχισαν περιέχουν κρίσεις και σχόλια για τη διεξαγωγή των Ιπποδρομιών.

 Το 1929 εκδόθηκε το ιπποδρομιακό περιοδικό "Προγνωστικά και Πρόγραμμα" από τον  Δημήτρη Πετρόπουλο, που διετέλεσε αργότερα και

Ελλανοδίκης στο Δέλτα και στη  συνέχεια είχαμε το "Ντέρμπι" από τον Νίκο Αραβαντικό.

 Αργότερα εκδόθηκε η "Φωνή των Φιλίππων" από τον δημοσιογράφο Γιώργο Θωμαίδη, που διετέλεσε για ένα ορισμένο διάστημα Ελλανοδίκης.

 

Προπολεμικά κυκλοφόρησαν ακόμη τα περιοδικά το "Τυγιώ",  ο "Αναβάτης", το "Πέταλο" και το "Προγνωστικά Ιπποδρομιών". Όλα όμως είχαν

μικρό διάστημα ζωής.

 

 Μεταπολεμικά κυκλοφόρησαν, το περιοδικό "Ιπποδρομιακή Γνώμη", με εκδότη τον Ν. Κωβαίο και το "Φώτο Φίνις", με συνεκδότες τους Νίκο

Παούρη, πρωταθλητή του στίβου, και τον Γ. Χατζηγιάννη,

 

 Τέλος, το 1955 κυκλοφόρησε το "Γκανιάν", με εκδότη και διευθυντή τον αείμνηστο Δαμιανό Παζαρλόγλου και μετά τον θάνατο του τον γιό του 

Κυριάκο Παζάρλογλου.  Η έκδοση του "Γκανιάν" είχε ευρύτατή απήχηση στον Φίλιππο κόσμο.

 

 Κατά την δεκαετία του 1960 κυκλοφόρησε το περιοδικό "Ιπποδρομιακά Νέα" με εκδότη τον Παναγιώτη Νικητέα και στη συνέχεια το περιοδικό "Τζάκ Ποτ", με εκδότη τον Κ. Αντωνιάδη.

 

 Το 1984 το ιπποδρομιακό πρόγραμμα "Φωνή" με εκδότη τον  Χ. Βάλβη  και κύριο σχολιαστή τον Γιάννη Παντελή. Ακολούθησε η έκδοση του

περιοδικού "Στάρτ"  με εκδότη τον Γιάννη Ρέλια.

 

Ο ΗΜΕΡΗΣΙΟΣ ΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΕΣ

 

 Η απήχηση που είχαν από το 1925 στο ευρύ κοινό οι Ιπποδρομίες ανάγκασε και τον ημερήσιο τύπο να ασχοληθεί με αυτές. Οι περισσότερες

εφημερίδες εγκαινίασαν ιπποδρομιακή στήλη την οποία έγραφαν συνήθως δημοσιογράφοι που ήταν φίλιπποι και τακτικοί θαμώνες του Δέλτα.

 

 Έτσι στην ιπποδρομική στήλη της εφημερίδος "ΕΘΝΟΣ" προπολεμικά, έγραφε ο αείμνηστος αρχισυντάκτης του διαπρεπής δημοσιογράφος

Κ. Οικονομίδης, στα ΝΕΑ, ο Φ. Κουντουριώτης, στη συνέχεια ο κ. Β. Κοραχάης ο τ. πρόεδρος της Ενώσεως Συντακτών και μετά από αυτόν

ο δημοσιογράφος κ. Κ. Κόλιας.

 

 Εντυπωσιακή ήταν η Ιπποδρομιακή στήλη της "Βραδυνής" που έγραφε ο ενθουσιώδης Φίλιππος Γιάννης Φερμάνογλου ενώ στην "Ελευθερία"

έγραφε ο Γιάννης Ψαρράς που είχε εργασθεί και ως υπάλληλος της Εταιρίας Ιπποδρομιών κατά την δεκαετία του 30. Έγραψαν κατά καιρούς σε

διάφορες ημερήσιες εφημερίδες οι Βαγγέλης Μηλιάδης και ο γιός του Μίμης, ο γνωστός χρονομέτρης Γιάννης Παντελής ο κ. Γ. Παπαγεωργίου

ο κ. Τάκης Ηλιάδης ο κ. Π. Παούρης, ο Σπύρος Μυκονιάτης ο Δ. Κατσαρός και άλλοι.

 

 Κατά την μεταπολεμική περίοδο από το 1952 μέχρι το 1959 Ιπποδρομιακός Συντάκτης της "Αθηναϊκής"  επικεφαλής του αθλητικού  team της

εφημερίδας βρισκόταν ο διαπρεπής δημοσιογράφος και μέλος της Φιλίππου Ενώσεως κ. Χάρης Λυμπερόπουλος που διετέλεσε και ιδιοκτήτης

Ίππων.

 

Ο  Χάρης Λυμπερόπουλος προέβαινε εκτάκτως σε σχολιασμό των διαφόρων σοβαρών μόνο ιπποδρομιακών ζητημάτων. Το ίδιο έκανε από την

δεκαετία του 1960 με το ψευδώνυμο "Παρατηρητής" ως επικεφαλής του αθλητικού team της μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδας "Απογευματινή" της

οποίας Ιπποδρομιακός συντάκτης ήταν ο Τάκης Ηλιάδης.

 

Ο ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

  Τέλος δεν πρέπει να παραγνωρισθεί η συμβολή των αθλητικών εφημερίδων που όλες τους  μεταπολεμικά εγκαινίασαν Ιπποδρομιακή στήλη.

  Ιδιαίτερα η αρχαιότερη και μεγάλης κυκλοφορίας "Αθλητική Ηχώ" προσέλαβε από το 1955 ως ιπποδρομιακό συντάκτη τον  Χατζηγιάννη,

που ασχολήθηκε πολύπλευρα και με τον σχολιασμό των ιπποδρομιακών πραγμάτων αντικατασταθείς μετά την συνταξιοδότηση του από τον

κ. Α. Ρηγόπουλο.

 

 Για αυτή την πρώτη και τόσο σπουδαία ημέρα του αθλήματος των Ιπποδρομιών δεν θα κάνουμε κανένα σχόλιο ή αναφορά, θα αφήσουμε μόνο την

δημοσιογραφική πέννα του συντάκτη του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ της επόμενης της ενάρξεως των ιπποδρομιών 21-4-25 να σας περιγράψει το τι

έγινε. Διαβάζουμε λοιπόν στην πρώτη σελίδα του ΒΗΜΑΤΟΣ: Η ΧΘΕΣΙΝΗ ΚΟΣΜΟΒΡΙΘΗΣ ΕΝΑΡΞΙΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΝ ΦΑΛΗΡΩ ΤΑ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΕΝΤΕ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΩΝ - Σωφέρ, στάσου! - Έχω δουλειά. Ο διάλογος της χθεσινής ημέρας. Από το μεσημέρι ήτο αδύνατο να

εύρη κανείς διαθέσιμον μεταφορικό μέσον. Όλα είχαν αγκαζαρισθή από τα πλήθη των συμπολιτών, που εκινούντο εν διαδηλώσει προς το

γραφικόν Δέλτα του Φαλήρου, όπου έγιναν αι πρώται ελληνικαί ιπποδρομίαι. Αυτοκίνητα, ταξί, λεωφορεία, καρνάβαλοι, τραμ, μόνιππα, δίτροχα,

κάρρα, σούστες, ποδήλατα, μοτοσυκλέτες και... πόδια, εκινητοποιήθηκαν δια να μεταφέρουν τας Αθήνας εις το Φάληρον. Η διαδρομή από της

Ακαδημίας μέχρι του Ιπποδρόμου διήρκει περί τας δύο ώρας. Τα μεεταφορικά μέα απετέλουν μακράν σειράν, της οποίας η αρχή ήτο εις τον

Ιππόδρομον και η ουρά εις την Ακαδημίαν. Πολλοί επιβάτες εγκατέλειπον κατά μήκος της λεωφόρου Συγγρού τα αυτοκίνητά των και εσυνέχιζον

τον δρόμον με τα πόδια φθάνοντα πολύ ενωρίτερα από τα αυτοκίνητα. Ευτυχείς υπήρξαν μόνο οι επιβαίνοτες υπουργικών και διπλωματικών

αυτοκινήτων, εις τα οποία κατ' εξαίρεσιν επετρέπετο υπό του φρουρού της τροχαίας κινήσεως η παρέκκλισις από την γραμμήν των οχημάτων. Δεν

έλειψαν βέβαια και τα επεισόδια. Το αυτοκίνητον της ιταλικής πρεσβείας υπεχρεώθει να ακολουθήσει εις την σειράν μεγαλοπρεπή διώροφον

καρνάβαλον, μία πομπή δε κηδείας επερίμενεν ώραν πολλήν παρά το Ζάπειον, μέχρις ότου δοθή το σύνθημα της εκκινήσεως από τον φρουρόν

χωροφύλακα. Όσοι κατόρθωναν να φθάνουν εις το Δέλτα συνήπτον νέας μάχας δια να εισέλθουν εις τον Ιππόδρομον. Προ των εισόδων του

στίβου και της εξέδρας πλήθη κόσμου συνωθούντο δια να εξασφαλίσουν εισιτήριον. Τα υπάρχοντα περίπτερα πωλήσεως εισιτηρίων

περιεκυκλούντο από διαπληκτιζομένους συμπολίτας. Ωραίες τουαλέτες που ανέμενον με αγωνίαν το χθεσινόν απόγευμα δια να επιδειχθούν,

εστραπατσαρίσθησαν σκληρότατα μέσα στον αποπνικτικόν συνωστισμόν. Εις μίαν στιγμήν, εν μέρος του περιφράγματος ανετράπη από την μάζαν

των αναμενόντων συμπολιτών, οι οποίοι εν διαδηλώσει ήρχισαν να εισέρχωνται εις τον στίβον άνευ εισιτηρίων, εδέησε δε να παρέμβη ισχυρά

αστυνομική δύναμις ήτις συνεκράτησε το πλήθος. Εις την εξέδρα του Ιπποδρόμου αι κοσμικαί Αθήναι επιδεικνύονται. Κομψότατες σιλουέτες με τα

ανοιξιάτικα καινούργια κοστούμια στρέφουν το λορνιόν πότε προς τον στίβον των αλόγων και πότε προς την παρέλασιν των μανεκέν. - Τί όμορφα

που πάει αυτό το εκαϊγ δίπλα στο συκλαμέν! - Και αυτό το μαρόν ντ' έντ δίπλα στο κόκκινο, δεν είναι όμορφο; Χαμόγελα θριάμβου πλανώνται εις τα

ανμμένα προσωπάκια των Ατθίδων. Οι κόποι των δεν πήγαν χαμένοι. Οι τουαλέτες των συγκεντρώνουν περισσότερα βλέμματα και από τα

λαχανιασμένα άλογα. Οι συνοδοί έχουν βρει κυριολεκτικώς το μπελά τους, με τα στοιχήματα. - Γιώργο, αγόρασέ μου δέκα δελτία για τη Σαΐτα.

Έχω προαίσθηση πως θα κερδίσει. Πλην της εξέδρας και της προ αυτής πλατείας, τον περισσότερο κόσμο, συνεκέντρωσε το εντός του στίβου

κυκλοτερές περίφραγμα. Τόσον εις το περίφραγμα όσον και παρά την εξέδραν υπάρχουν περίπτερα μπαρ. Παρά την εξέδραν δε υπάρχει ειδικόν

υπόστεγον, ένθα ζυγίζονται οι τζόκεϋ και οι σέλλες των αλόγων.

 

 Αναδημοσίευση από την Ατζέντα 1986

 

 1925-1985 60 Χρόνια Ελληνικές Ιπποδρομίες του Γιάννη Παπακωνσταντίνου.

Join the Newsletter

Sign up for the newsletter